top of page

✮ אשת החודש – כוכבה לוי ✮


כוכבה, כוכבת פרשת מלון סבוי בעל כורחה.

בלילה של ה-05.03.1975 שמונה מחבלים מארגון פת"ח הפליגו בסירות גומי מלבנון לחופי תל אביב. הם הגיעו למלון סבוי ברחוב גאולה, פרצו פנימה ורצחו את פקיד הקבלה. את אורחי המלון לקחו כבני ערובה, בדרישה לשחרר מספר מחבלים שהיו כלואים בישראל.

בין האורחים במלון היו כוכבה לוי, עקרת בית תל אביבית בשנות השלושים לחייה, נשואה ואמא לילדה שהייתה אז בת 8, יחד עם אבי עזיקרי, שהיה המאהב שלה.

כבת למשפחה תימנית כורדית, היא ידעה ערבית מהבית והתנדבה לתווך בין החוטפים לבין כוחות הביטחון הישראלים ולתרגם את הנאמר. מאוחר יותר היא גם הצליחה לשכנע את אחד החוטפים לעזור לה לגרור החוצה פצוע קשה והבטיחה לו שלא תנסה לברוח. היא עמדה במילתה ובכך נוצר ביניהם קשר של אמון.


כעבור שש שעות, כשלוחמי סיירת מטכ"ל פרצו למבנה, במהלך הקרב הקשה שהתנהל, הפעילו המחבלים את מטעני הנפץ שהטמינו ופוצצו את הקומה העליונה, שם רוכזו בני הערובה. בתום הקרב נהרגו 8 בני ערובה שרובם היו תיירים, 3 חיילים ו-7 מחבלים, רק אחד מהם נותר בחיים ונלכד.

את כל מה שחוותה באותו לילה תיעדה כוכבה ביומנים שלה, שאותם מסרה 4 שנים אחרי לסופר אביעזר גולן, והוא עיבד אותם לספר "בל יעלה השחר".

ב-2015, במלאת 40 שנים לאירוע, נחשפו הקלטות עם קולם של כוכבה, המחבלים וכוחות הביטחון. ההקלטות נעשו על ידי חובב הרדיו רוברט וגנר, שהצליח לעלות על רשת הקשר המשטרתית.

כוכבה קיבלה יחס מזלזל. נציג צה"ל אמר לה "את בטח לא מדברת טוב ערבית" וניסה לדבר עם החוטפים בעצמו. ושר הביטחון שלח אותה לשתות כוס קפה ולהירגע, לאחר שחולצה.

גם בתקשורת, נאמר ונכתב עליה למחרת שהיא עוסקת בזנות, מכיוון שהייתה עם גבר זר במלון. דבר שמאד פגע בה. היא פנתה בכעס לעיתון "העולם הזה" שהבין את טעותו וכפיצוי פרסם עליה כתבה גדולה וחיובית. גם במגזין האמריקאי TIME פורסמה כתבה בה נאמר שהיא פרוצה. כוכבה תבעה וזכתה. בכסף שקיבלה היא הוציאה ספר שירים "סתיו לאסנת".

למעשה, במשך שנים נעשה לה עוול, והיא מעולם לא קיבלה את ההוקרה שהגיעה לה על הנחישות, קור הרוח והגבורה שהפגינה באותו לילה. אחותה אמרה בראיון: "אם היא הייתה גבר אשכנזי, היא הייתה יוצאת משם עם מדליות".

למרות שבעלה אברהם לוי, בחר להישאר איתה אחרי שכוכבה סיפרה לו את האמת, הם התגרשו 8 שנים אחרי הפיגוע. היא נישאה שוב בגיל 43 וכעבור מספר שנים התגרשה.

מיותר לציין שהפיגוע השפיע מאד על חייה. שמחת החיים שלה נעלמה, היא פחדה ללכת בחוץ בלילה וחששה שבני משפחות המחבלים ינסו לפגוע בה.

כוכבה נפטרה לפני 3 שנים ממחלת הסרטן, בגיל 75, ואת הסרט "סבוי" שהוקרן לא מזמן בבתי הקולנוע וב"כאן 11", בו היא סוף סוף מקבלת את ההערכה שמגיעה לה, היא כבר לא זכתה לראות...


bottom of page