top of page

♔ אשת החודש - אליזבת השנייה ♔


אליזבת אלכסנדרה מרי, הייתה מלכת הממלכה המאוחדת של בריטניה הגדולה וצפון אירלנד ו-14 מדינות נוספות, עד מותה בגיל 96 ב-08/09.


הוריה היו הנסיך אלברט, דוכס יורק (לימים המלך ג'ורג' השישי) ואליזבת באווס-ליון (לימים המלכה אליזבת ולאחר הכתרת בתה המלכה האם) והייתה לה אחות יחידה מרגרט, שנולדה 4 שנים אחריה.


סבה, ג'ורג' החמישי, שהייתה לה מערכת יחסים מאד קרובה אליו, נפטר ב-1936, ובכך הפך דודה, נסיך ויילס למלך, אך מהר מאד ויתר על הכתר בשל התאהבותו וכוונתו להינשא לאישה גרושה ולנוכח התערבותו בעניינים פוליטיים שגרמו למשבר פוליטי וחוקתי. במקומו הוכתר אחיו, הדוכס מיורק, אביה של אליזבת.

וכך, לאור העובדה שדודה ויתר על הכתר ולא היו לו ילדים והוריה לא הביאו לעולם בנים, הפכה אליזבת באופן בלתי-צפוי ליורשת העצר.


ב-1939, בהיותה בת 13, פרצה מלחמת העולם השנייה. באותה שנה היא פגשה במשחק טניס את בעלה לעתיד פיליפ, שהיה אז נסיך יוון ודנמרק והם החלו להתכתב בעת שירותו בצי המלכותי.


ב-1945 היא שכנעה את אביה לתת לה להתגייס למאמץ המלחמתי. היא הוכשרה ושירתה כמכונאית ונהגת משאית בחיל הנשים של הצבא הבריטי ובכך הייתה לאישה הראשונה ממשפחת המלוכה הבריטית ששירתה בפועל בצבא הבריטי.

ב"יום הניצחון" ב-08/05 (יום כניעת גרמניה הנאצית), אליזבת ואחותה מרגרט החליטו להתחפש ולהתערבב עם ההמון החוגג ברחובות לונדון.


כשנה לאחר מכן היא התארסה בחשאי לפיליפ. הקשר ביניהם היה שנוי במחלוקת. לפיליפ לא היה ביסוס כלכלי והוא היה יליד ארץ זרה. אביה לא הסכים בתחילה לנישואים, אך אליזבת שכנעה אותו והשניים חגגו את האירוסים ביוני 1947. פיליפ ויתר על אזרחויותיו האחרות ועל זכותו לכתר הדני.


בעוד בריטניה מתאוששת מההרס והחורבן של המלחמה, נערך טקס החתונה בנובמבר 1947.

לשניים נולדו 4 ילדים – הנסיך צ'ארלס, הנסיכה אן, הנסיך אנדרו והנסיך אדוארד.


בריאותו של אביה החלה להתערער וב-1952, בזמן שאליזבת ופיליפ היו בסיור באוסטרליה, ניו זילנד וקניה, הוא נפטר מסרטן הריאות.

טקס ההכתרה של אליזבת נערך ב-2.6.1953 למרות מותה של סבתה, המלכה מרי, 10 שבועות קודם לכן, ועל פי בקשתה בעודה גוססת, שהטקס לא יידחה. הוא שודר ברובו בטלוויזיה, לראשונה אי פעם.


נכון ל-2008, המלכה אליזבת היא ראש המדינה שקיים את מספר הנסיעות הממלכתיות הגבוה ביותר הידוע בהיסטוריה.

בספטמבר 2015 היא הפכה למלכה שתקופת כהונתה היא הארוכה ביותר בהיסטוריית המלוכה הבריטית ובמהלכה כיהנו תחתיה חמישה-עשר ראשי ממשלה בריטיים.

ביוני 2022 בריטניה חגגה את 70 שנות כהונתה באירועים רשמיים שנמשכו 4 ימים.


אליזבת לא התראיינה לעיתים תכופות ולא חשפה את עמדותיה לציבור בנושאים שונים. היא נהגה להשתתף באירועי תרבות רבים. תחביביה העיקריים היו מרוצי סוסים, צילום וגידול כלבים מגזע קורגי וולשי.

לאורך כל כהונתה היא הייתה פופולרית, גם הסקרים ב-2022 הראו על מעל 80 אחוזי תמיכה. בעת פטירתה הייתה האדם עם הוותק הרב ביותר בעולם הנושא בתואר "ראש מדינה".



bottom of page